مشاوره و روان درمانی

زندگی افراد در طول زمان تحت تاثیر حوادث و اتفاقات مختلف قرار می گیرد. گاهی این حوادث تلخ و گزنده باعث مشکلات هیجانی و عملکردی در انسان ها می شود. انسان گیر کرده در بن بست های زندگی با کمک راهکارهایی که در زمان استرس به ذهن خودش خطور نمی کند، ولی توسط یک درمانگر ارائه می گردد، می تواند موانع را پشت سر گذاشته و به آرامش روانی برسد.
روان درمانی توسط متخصصین روانپزشکی برای درمان گستره وسیعی از اختلالات روانی و مشکلات هیجانی به کار می‌رود. این فرایند که از طریق گفت و گو انجام می‌شود به افراد کمک می‌کند تا بتوانند علائم روحی و روانی ناخوشایند خود را کاهش داده و آن‌ها را مدیریت کنند. این امر به افزایش سطح رفاه و بهزیستی در زندگی کمک شایانی می‌کند.

مشاوره و زوج درمانی

تعریف روان درمانی
روان درمانی به طورکلی فرایندی است که یک روانپزشک به بررسی وضعیت روانی مراجع خود می‌پردازد و با رسیدن به درک کامل از مشکل او کمک می‌کند تا فرد بتواند آرامش خود را به دست بیاورد و عملکرد خود را در طول زندگی حفظ کند. جالب است بدانید که جلسات روان درمانی تنها به افراد مبتلا به اختلالات روانی اختصاص ندارد و همه افراد برای ارتقای سطح کیفی زندگی خود می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

روان درمانی در بهبود انواع مشکلات روانی و بین فردی به شما کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات روانی خاص نظیر افسردگی و اضطراب
  • مشکلات مربوط به سازگاری با شرایط زندگی
  • کنار آمدن با رویدادهای آسیب‌زا مانند بلایای طبیعی
  • کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزان و مشکلات مرتبط با سوگ
  • اختلالات و مشکلات مرتبط با سوءمصرف مواد
  • مشکلات ارتباطی با همسر و سایر افراد مهم در زندگی

جلسات درمانی می‌تواند به صورت فردی، گروهی، زوج درمانی و یا خانواده درمانی برگزار شود. شرکت در این جلسات محدودیت سنی خاصی ندارد و برای کودکان و بزرگسالان قابل اجراست. درمانگران معمولاً جلسات را به صورت یک بار در هفته و هر بار به مدت 30 تا 50 دقیقه تنظیم می‌کنند.

روان درمانی گاهی اوقات همراه با درمان دارویی انجام می‌شود. بسته به شرایط روانی مراجع گاهی اوقات درمان دارویی و گاهی اوقات روان درمانی ارجحیت پیدا می‌کند. با این حال تحقیقات نشان داده است حتی در شرایطی که اوضاع روانی مراجع ایجاب می‌کند که درمان دارویی صورت بگیرد، قرار گرفتن روان درمانی در کنار داروها باعث دو چندان شدن اثرات درمانی می‌شود.

زوج درمانی

آیا رابطه ی من با همسرم رضایت بخش است؟
زوج درمانی از یک زاویه درمان یک سیستم معیوب است . یک سیستم از اجزاء متفاوتی تشکیل شده است . هر جز علاوه بر رسالت فردی، با همکاری سایر اجزاء خروجی یک سیستم را شکل می دهند . اگر خانواده را یک سیستم در نظر بگیریم رابطه بین دو همسر اصلی ترین زیر مجموعه این سیستم را تشکیل می دهد ، که بیشترین تاثیر را رو ی افراد و روابط آن خانواده دارد .
رابطه ی خوب زوجین علاوه بر تامین آرامش و امنیت عاطفی فرزندان بستری مناسب برای شکوفا شدن استعداد و خلاقیت آن ها فراهم می کند .


برای درک موفقیت رابطه ی زوج می توان چهار عامل زیر را بررسی کرد :
1: نزدیکی جنسی: ویژگی این متغیر به راحتی در رابطه ی جنسی و میزان نزدیکی قابل قبول برای هردو زوج مشخص می شود .
2: نزدیکی جسمی و غیر کلامی: این متغیر گرفتن و دادن مهر و عاطفه را در تعاملات غیر کلامی مانند آسودگی در آغوش گرفتن ، مشخص می کند؛ این نیاز و توانایی قبول و تحمل آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اغلب لازم است به زوج کمک کنیم تا درباره ی میزان نزدیکی جسمی به توافق برسند.
3: نزدیکی عاطفی: این متغیر با توانایی همدلی با احساسات و تجارب زوج ارتباط دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است . وقتی همدردری کاهش می یابد یا فرد دیگر بسیار خود را کنار می کشد می تواند زمینه ی استرس بین زن و شوهر را فراهم آورد .
4: نزدیکی عملی: این واژه ی بالینی برای جنبه هایی از رابطه مورد استفاده قرار میگیرد که با زندگی روزانه زوج مرتبط است و شامل مشارکت در انجام وظایف، اطلاع از محل و فعالیت زوج دیگ، و نقشه کشیدن و سازمان دادن زندگی مشترک باهم یا به تنهایی به وسیله حمایت از فعالیت های یکدیگر است.


با بررسی این چهار فاکتور در رابطه خود با همسرتان می توانید به طور نسبی به کیفیت رابطه پی ببرید.


مشاوره پیش از ازدواج


خانواده مخالف و کاهش آسیب
عبارت خانواده مخالف درمشاوره پیش از ازدواج عبارت آشنایی است. با توجه به تغییر سبک ازدواج از ازدواج سنتی (انتخاب توسط خانواده ) به ازدواج مدرن (انتخاب توسط خود شخص) و گیر افتادن میان این دو سبک، ازدواج هایی که نظر خانواده مخالف آن است؛ افزایش یافته است .
فارغ از موضوع تغییر سبک ازدواج ، ناگزیر مواردی پیش می آید که خانواده ، ازدواج فرزندانشان را پرخطر می بینند و شروع به مخالفت با آنان می کنند .
فنون زیادی وجود دارد که در این موارد توسط مشاور می تواند به مراجعه کنندگان بینش انتخاب صحیح را بدهد از جمله فنون مواجهه، دورنما و معیار دوگانه که باعث منصرف کردن فرد از تصمیم احتمالی بی نتیجه می شود . در صورت اصرار فرد به این گونه ازدواج ها فن کاهش آسیب در محدود کردن نتایج یک انتخاب بد بسیار موثر می باشد . به تاخیر انداختن بچه دار شدن ، اشتغال و حمایت عاطفی و مالی از فرزندان از جمله این موارد می باشد . وقتی فرزندان به حمایت خانواده امیدوار باشند و احساس کنند راه بازگشتی دارند به احتمال بیشتر از یک ازدواج دشوار یا یک رابطه ی آزاردهنده دست می کشند و به این ترتیب آسیب کمتری می بینند .

خانواده درمانی


در محیط خانواده گاهی اوقات به دلایل مختلف افراد خانواده از هم رنجیده و روابط آن ها به کدورت و ناراحتی گرایش پیدا می کند به همین دلیل علم روانشناسی مفهومی با عنوان فامیل تراپی یا خانواده درمانی و نظریه های درمان روابط در خانواده را مطرح می کند.
خانواده‌درمانی، نوعی گروه‌درمانی است که در آن، واحد درمانی، هسته خانوادگی است و در جلسات درمانی یک یا چند درمان‌گر با تمام اعضا خانواده(یا بخشی از آن‌ها) سر و کار دارد و هدف از آن حل و فصل یا تخفیف تعارضات بیماری‌زا و اضطراب در درون واحد خانواده است.
خانواده یک واحد زیستی (بیولوژیکی) است که تشکیل آن مبتنی بر پیوند زناشویی است که براساس آن افراد دارای رابطه سببی یا نسبی بوده و با یکدیگر خویشاوند هستند.
خانواده درمانی مداخله‌ای است که بر تغییر تعاملات بین اعضای خانواده متمرکز است و در آن تلاش می‌شود کارکرد خانواده به عنوان واحدی متشکل از تک ‌تک اعضای خانواده بهبود یابد. بالین گری که به خانواده درمانی می‌پردازد می‌کوشد الگوهای بین نسلی غیرقابل انعطافی را که سبب ناراحتی در درون افراد یا در روابط بین فردی می‌شود، درهم بشکند. در خانواده‌ درمانی می‌توان دغدغه‌های هر یک از اعضای خانواده را مطرح نمود. اما این روش درمانی بیشتر بر روی کودکان موثر است. زیرا واقعیت روزمره کودکان مستقیما تحت تاثیر رفتارهای خانواده قرار دارد.

هرکسی که مشکلی دارد که مانع زندگی شخصی او و زندگی اعضای خانواده‌اش شده است می‌تواند از خانواده‌درمانی بهره بگیرد. معمولاً، هرچه عملکرد خانواده بهتر باشد، سطح استرس فرد بیمار نیز پایین‌تر خواهد بود.
خانواده‌درمانی با موفقیت در درمان انواع خانواده‌ها در شرایط بسیار مختلف بکار رفته است که از آن میان می‌توان موارد زیر را نام برد:
• والدینی که در رابطه خود دچار مشکل هستند.
• کودکی که مشکلات رفتاری یا تحصیلی دارد.
• کودکان یا نوجوانانی که در کنار آمدن با یکدیگر دچار مشکلاتی هستند.
• یکی از اعضای خانواده مشکل روانی بلندمدت (مزمن) یا مشکل سوءمصرف مواد، مثل افسردگی حاد یا اعتیاد به الکل داشته باشد.
خانواده درمانی می‌تواند قبل از آغاز مشکل نیز مفید باشد. برخی خانواده‌ها وقتی در آستانه تغییری بزرگ در زندگی قرار می‌گیرند، به سراغ این نوع درمان می‌روند. برای مثال، زن و مردی که هردو از ازدواج قبلی خود دارای فرزند هستند می‌توانند در هنگام ازدواج و تشکیل خانواده‌ای جدید به سراغ خانواده درمانی بروند تا به تمام اعضای خانواده کمک کنند که بهتر با هم کنار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *